Blåsvingel

Festuca glauca "Intens Blue"

Høyde: 40 cm
Bredde: 40 cm 
Planteavstand:30 cm (5 pl/m2)
Voksemåte: Tuedannende 
Blomster: Tynne aks med hvite/kremfarga blomster i mai- juni
Duft:
Blader: Lange smale blågrå blader. 
Jord: næringsrik, fuktig og kalkrik jord.
Voksested: sol og halvskygge
Bruk: Bunndekke og kanter.
Stell: Middels mengde vann. Klipp av døde blader om våren.
Herdighet: til -18 (jeg skal sette disse pottene inn under tak om vinteren, men er ikke sikker på om de overlever neste vinter)
Plantet: 2016 på hver side av låvebrua

Erfaring:    Gresset har overlevd og blitt klipt ned, men jeg synes det blir en hard ball med visne strå i midten. Planta skyter nye strå, men jeg tror ikke at det har vært blomstring. Hvis vi skal feire noe på låven vil jeg bytte de ut med nye. 



2 kommentarer:

  1. Du skal dele dem, når de bliver "visne" /gule i midten. De vokser ud af fra centrum. Deler du dem og planter de nye "kant"planter får du en flot ny tue, der er blå i midten igen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for kommentar, det visste jeg ikke og det skal jeg selvsagt gjøre.

      Slett

Jeg er takknemlig for mer informasjon. Skriv gjerne om egne erfaringer.
Nå har jeg satt på kommentargodkjenning for å få beskjed om nye kommentarer.